Kan kvinnor komponera? Naturligtvis! Det har de gjort i alla tider, även mot männens vilja. Kvinnor har även varit musiker, mecenater, publicister, pedagoger, kritiker och instrumentbyggare.
Att förena rollen som konstnär med rollen som omtänksam hustru och mor har ofta varit en omöjlig ekvation. Historien om kvinnor och musik är lika mycket en historia om fördomar, och den som velat bryta mot dessa har ofta fått betala ett högt pris.
Boken lyfter fram betydande kvinnliga tonsättare och ger en bild av de olika miljöer och den sociala kontext där de verkat; en återblick som också låter oss se en generell utveckling där kvinnorna gradvis fått allt större chans till självförverkligande. Utöver periodöversikter och ett särskilt fokus på situationen i Skandinavien innehåller boken omfattande porträtt av Sapfo, Kassia, Hildegard av Bingen, Isabella dEste, Maddalena Casulana, Chiara Margarita Cozzolani, Francesca Caccini, Barbara Strozzi, Isabella Leonarda, Marianna Martines, Maria Theresia von Paradis, Corona Schröter, Louise Reichardt, Helene Riese Liebmann, Fanny Mendelssohn Hensel, Josephine Lang, Clara Schumann och Pauline García Viardot.
Solveig Wikman har ägnat stort intresse åt kvinnor i musikhistorien både som pianist och skribent. Hon har gjort en teaterkonsert om Clara Schumann, CLARA! i första hand maka och mor, som spelades ett 60-tal gånger runt om i Sverige och ansågs vara en ny konsertform. Solveig hade här en tredubbel roll som pianist, skådespelerska och manusförfattare. 2005 gjorde hon en radioserie, Året i Italien, till 200-årsminnet av Fanny Mendelssohns födelse. Solveig Wikman har också spelat in ett flertal CD-skivor, bl.a. Das Jahr och Zwölf Clavierstücke av Fanny Mendelssohn Hensel.