Textboken är indelad i fyra block: Entreprenörskap och företagande, Ekonomi i siffror, Marknadsföring och Bokföring och bokslut. Boken inleds med att från ett samhällsperspektiv beskriva Sveriges utveckling till ett konkurrenskraftigt land med många framgångsrika entreprenörer och företag. Vad krävs för att starta företag? Vad är en bra affärsidé? Och vilket ansvar har företagen i den gröna omställningen? Ett helt kapitel ägnas åt hållbart företagande ur ekonomisk, ekologisk och social vinkel.Vidare beskrivs krav på moderna ledare i form av demokratiska och etiska arbetsmetoder. Företagandets lagar och regler, grundläggande metoder för kalkylering och redovisning tas upp i de följande kapitlen. Digitaliseringen fortsätter att påverka företagens möjligheter att marknadsföra sig, vilket också beskrivs med nya exempel.
Varje kapitel avslutas med sammanfattning. Till läromedlet hör också diskussionsfrågor som ger eleverna möjlighet att reflektera, diskutera och argumentera kring företagsekonomiska frågeställningar som presenteras i boken.